سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شکیبایی، برترین خصلت و دانش، برترین زیور و عطاست . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 94 آبان 21 , ساعت 6:48 عصر

استاد حوزه:

نیاز امروز جوانان ما آشنایی با معارف عمیق کربلاست

 

تهران - ایرنا - یک استاد حوزه نیاز امروز جوانان، دانشجویان و حتی حوزه های علمیه را آشنایی با معارف عمیق حادثه کربلا دانست. http://www.irna.ir/fa/News/81812195/

 

حجت الاسلام محمدعلی لیالی روز دوشنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: امروز جوانان، فرهیختگان، دانشجویان و حوزه های علمیه محتاج معارف عمیق حادثه کربلا هستند و اگر بتوانیم معارف اصیل و ناب نهفته در حادثه کربلا را به زبان رسانه و زبان امروزی برای نسل جوان و دانشگاهی مطرح کنیم، خدمت بزرگی را به اسلام اصیل انجام داده ایم. 
وی از خطبا، اندیشمندان، مولفان، محققان و اصحاب رسانه و مطبوعات خواست تا به جنبه معارفی قیام امام حسین(ع) توجه کنند و این معارف را برای جوانان بیان کنند و بگویند که احیای سنت نبوی و سیره علوی از مهمترین اهداف آن حضرت در قیام عاشورا بوده است.
سردبیر ماهنامه دانشجویی پرسمان افزود: در مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان باید سنت نبوی و سیره علوی بیان شود و متن نهج البلاغه امیرمومنان(ع) و سخنان امام حسین(ع) از زمان حرکت آن حضرت به سوی مکه تا حادثه کربلا تبیین شود و سیدالشهدا(ع) نیز در این مسیر تاکید بر سخنرانی و آگاهی دادن به مردم را داشتند و لذا در مجالس عزای حسینی باید معارف عمیق این قیام تشریح شود.
وی تاکید کرد: در کنار توجه به بعد عاطفی و احساسی حماسه کربلا باید توجه به بعد معارفی حادثه کربلا داشت. چون مجموعه ای از معارف عمیق ناب برخاسته از قرآن و اهل بیت(ع) در آن وجود دارد و قیام سیدالشهدا(ع) مظهری از عقلانیت و حماسه و همچنین تلفیقی از عرفان، حماسه و شهادت برای چگونه زندگی کردن است.

 
لیالی همچنین گفت: امام حسین(ع) در موارد متعددی هدف و انگیزه قیام خود را مبارزه با خواری و ذلت مطرح کرده و فرمود که خواری و حقارت از ما اهل بیت(ع) به دور است و در سخنان خود تعابیر زیبایی همچون زندگی شرافتمندانه، زندگی عزتمندانه و همراه با افتخار و معرفت و تعالی دارند و لذا عنصر تعالی و تکامل و رنگ و بوی خدایی گرفتن در زندگی اهل بیت(ع) به ویژه زندگی امام حسین(ع) بسیار برجسته است. 
این استاد حوزه و دانشگاه درباره قیام سیدالشهدا(ع) گفت: یک نگاه جامعه شناختی به وضعیت حاکم در عصر سیدالشهدا(ع) و تحولات نخستین نیم قرن حیات جامعه اسلامی پیامبر(ص) نشان می دهد که جامعه آن روز گرفتار انحطاط شد، به گونه ای که گرفتار هنجارها و ارزش هایی شد که در واقع ضد هنجارها، ضد ارزش ها، پلیدی ها و پستی هایی بود که انحراف اصیل در معارف قرآن و اهل بیت(ع) ایجاد کرد.
وی افزود: امام حسین(ع) در وصیت نامه خود فرمود که من برای ظلم و فساد قیام نکرده ام بلکه برای احیای امر به معروف و احیای سیره و سنت رسول خدا(ص) و پدرم قیام کرده ام و لذا از آنجا که سیره نبوی و سنت علوی در جامعه آن روز به فراموشی سپرده شد، امام(ع) قیام کرد تا سیره پیامبر و حضرت علی(ع) را در جامعه احیا کند.
لیالی در ادامه گفت: بر این اساس امام حسین(ع) کشته شدن برای احیای دین اسلام را برگزید و فرمود «اگر دین جدم با کشته شدن من باقی می ماند، ای شمشیرها مرا دریابید» و سیدالشهدا(ع) جان خود را در این راه فدا کرد تا اسلام ناب و اسلام پیامبر(ص) باقی بماند و معنای آن این است که باید با اسلام اموی مبارزه کرد.
وی اسلام اموی را اسلامی دانست که از شام برخاست و نماد و مظهر آن یزید و معاویه است و امروز این اسلام در قالب اسلام اشرافیت، اسلام تجمل، اسلام زر، اسلام زور و اسلام تزویز ظهور دارد و به تعبیر امام خمینی(ره) اسلام آمریکایی و اسلام انگلیسی است. 
این پژوهشگر مذهبی تاکید کرد: امروز ما باید اسلام معاویه و کاخ سبز دمشق را در اسلام آمریکایی و اسلام انگلیسی و لندنی ببینیم. 
لیالی در ادامه گفت: همانگونه که حضرت امام(ره) در مقابل اسلام آمریکایی از اسلام پابرهنگان، اسلام محرومان و اسلام کوخ نشینان و در یک کلام اسلام ناب محمدی(ص) سخن می گفت، باید توجه داشته باشیم که بیشترین یاران امام حسین(ع) و امیرمومنان(ع) را فقرا و محرومان تشکیل می دادند و اهل بیت(ع) همواره به محرومان و یتیمان توجه می کردند. 
وی در پایان گفت: معرفت عاشورا در این است که هنگام نذری دادن و خرج برای مجالس عزای حسینی به محرومان و فقرا و به تعبیر امام خمینی(ره) به مستضعفان و کوخ نشینان توجه کنیم و مبادا عزادار حسینی سیر بخوابد در حالی که همسایه اش گرسنه بخوابد.
فراهنگ**1003**1569

http://www.irna.ir/fa/News/81812195/

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ