سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند بی کردار، مانند چراغی است که خود را می سوزاند و به مردم روشنی می دهد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 96 شهریور 4 , ساعت 11:50 صبح

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:
ارائه راهکار از سوی صاحب‌نظران فقه حکومتی گره‌گشای مشکلات کشور است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: تضارب آرا، اندیشه‌ها و مباحث طلبگی در کنار نقد و بررسی تئوری‌ها و نظریه‌ها سبب افزایش دانش در حوزه فقه حکومتی می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به اهمیت برگزاری چنین نشست‌های تخصصی اظهار کرد: آشنایی مجموعه‌ها، مراکز و مؤسسات در حوزه فقه حکومت و افزایش ارتباط آن‌ها می‌تواند در کنار هم‌افزایی سبب پیدایش نظریه‌های صاحب‌نظران در عرصه فقه حکومتی می‌شود.

وی بابیان اینکه تضارب آرا، اندیشه‌ها و مباحث طلبگی در کنار نقد و بررسی تئوری‌ها و نظریه‌ها سبب افزایش دانش در حوزه فقه حکومتی می‌شود، افزود: به برکت انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره) با آنکه پرداختن به فقه حکومتی، فقه نظام و فقه سیاسی دیر شروع شد ولی پیشرفت‌های  چشمگیری در چند سال گذشته در این موضوعات داشته‌ایم

قائم مقام سردبیر فصلنامه حکومت اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه نظام با مشکلات جدی در عرصه‌های سیاست، اقتصاد ، فرهنگ ، مدیریت روبرو است که انتظار می‌رود صاحب‌نظران در حوزه فقه نظام و فقه حکومتی با ارائه راهکار مناسب نسبت به رفع آن مشکلات  اهتمام داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه باید محوریت گفتمان انقلاب، گفتمان‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری باشد، عنوان کرد: باید طرح مباحث فقه نظام، فقه حکومتی و فقه سیاسی منجر به حل چالش‌های پیش روی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد و باید امکان ارائه راهکارهای نهایی شده به مدیران ارشد نظام و مدیران حوزه‌های علمیه به‌خصوص حضرات فقها ، مراجع عظام تقلید  فراهم شود.

حجت الاسلام لیالی ارائه نظریه‌های فقه سیاسی و فقه حکومتی در دروس خارج را مهم دانست و یادآور شد: باید مراکز و مؤسسات فعال در فقه حکومتی با هم‌فکری و هم‌اندیشی بتوانند به تولید دانش‌نامه‌هایی در فقه سیاسی و فقه حکومتی اهتمام ورزند و در عرصه تولید نرم‌افزارها و فضای مجازی به طرح و پاسخگویی به شبهات بپردازند.

وی ادامه داد: باید شبکه‌ای از تولید، توزیع و حتی مصرف تئوری‌ها و نظریه‌های که درباره فقه حکومتی و فقه نظام تدوین می‌شود، به وجود آید تا همه مراکز تصمیم گیر و تصمیم‌ساز در عرصه مدیریت نظام بتوانند از این نظریه‌ها و داده‌ها در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند./864/ت302/ب1



لیست کل یادداشت های این وبلاگ