سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود را از اندیشه ای که مایه فزونی حکمتت گردد و عبرتی که مایه حفظ تو شود، تهی مدار . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 95 اسفند 18 , ساعت 8:52 صبح

عید ایرانی با کالای ایرانی؛

حمایت از تولید داخلی یک جهاد است

تهران - ایرنا - کارشناس مذهبی با استناد به آیات و روایات، حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی را جهاد و وظیفه همه ایرانیان دانست.

حجت الاسلام محمدعلی لیالی روز سه شنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: کمک به تولید ملی و توجه به مصرف کالای ایرانی باعث جلوگیری از بیکاری و ورشکستگی شرکت های تولیدی است و از جهتی این مساله به عنوان یک تفکر دینی مطرح است. 

وی با استناد به آیه 141 سوره نساء افزود: در این آیه تاکید شده که کافران و دشمنان نباید هیچگونه تسلطی بر مسلمانان داشته باشند و تسلط اقتصادی یکی از ابزارهای سلطه است و مصرف تولیدات خارجی باعث می شود تا دشمنان بر اقتصاد ما سلطه پیدا کنند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی اضافه کرد: مصرف کالای خارجی نه تنها اقتصاد دشمن را تقویت می کند که حتی ممکن است برخی از کارخانجات آنان را از ورشکستگی نجات دهد.
لیالی اظهار کرد: افرادی که در کارخانه و کارگاه ها برای تولید کالای ایرانی تلاش می کنند، در واقع بخشی از خانواده ما و هموطنانمان محسوب می شوند که گرفتار مشکلات اقتصادی هستند و تحریم ها و هجمه اقتصادی دشمن هزینه های بسیاری را ایجاد کرده و در چنین شرایطی حمایت از تولید داخلی و مصرف کالای ایرانی یک وظیفه و جهاد است.


وی همچنین گفت: همه باید برای کمک به اقتصاد ملی و تولید داخلی تلاش کنیم تا مصرف کالای ایرانی به یک جهاد و مجاهدت تبدیل شود و تولیدات ملی رشد پیدا کند و تولید کالاهای داخلی بیشتر شود و حتی بتوانیم صادارت داشته باشیم تا فرهنگ و هویت ملی خود را نیز صادر کنیم.

** تاثیر مصرف کالای داخلی در عرصه بین المللی
این کارشناس رسانه، قدرت اقتصادی را یکی از نشانه های اقتدار کشورها دانست و گفت: کشوری در عرصه قدرت اقتصادی می تواند فعال باشد که نام خود را به عنوان یک تولید کننده مطرح کند و در عرصه رقابت های ملی نیز تولیدات داخلی و مصرف کالاهای ایرانی می تواند ما را در عرصه رقابت بین فرهنگ ها و هویت کشورهای مختلف سربلند کند.
وی گفت:‌ تولیدکنندگان معمولا پس از سال ها تلاش به جایگاهی ویژه در عرصه رقابت داخلی می رسند و به همین دلیل مجبورند به کیفیت برتر اهمیت دهند و این کیفیت پس از مدتی به نام تجاری (برند) تبدیل می شوند و طبیعی است که این شرکت ها برای حفظ چنین جایگاهی با تولید بیشتر و تشویق مردم به مصرف این تولیدات تلاش کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کیفیت حرف اول را در عرصه رقابت می زند، اظهار داشت: با توجه به این که تولیدکنندگان داخلی جزئی از خانواده های ما هستند، باید به این تولیدکنندگان توجه داد که در عرصه کیفیت دقت بیشتری کنند ولی از طرف دیگر توجه داشته باشیم که کیفیت کالا نیز همواره منوط به تولید بیشتر است.
وی با تاکید بر فرهنگسازی برای شرکت های داخلی و افزایش کیفیت بیشتر گفت: اگر محصولات تولیدکنندگان ما در داخل کشور به فروش نرود، در نتیجه در عرصه بین المللی نیز نمی تواند رقابت کند و به کیفیت برتر دست یابد.

** مرغ همسایه غاز نیست
این پژوهشگر مذهبی بی کیفیت بودن کالای ایرانی را بیشتر تبلغات دشمن دانست تا یک واقعیت و گفت: البته در بعضی جهات اجناس داخلی کیفیت ندارند ولی بسیاری از تولیدات ایرانی در عرصه رقابت با محصولات خارجی در بسیاری موارد کیفیت بهتری دارد. 
وی با بیان این که «مرغ همسایه غاز نیست» افزود: همیشه اجناس خارجی بهتر از داخلی نیست و به محض این که می گوییم اجناس، به طور معمول اجناس بی کیفیت وارداتی به ویژه محصولات کشورهای درجه چهار به ذهن مردم می رسد که از کالاهای ایرانی بسیار پایین تر هستند.
لیالی، استفاده از برچسب های خارجی در محصولات داخلی را یکی از دلایل غاز نبودن مرغ همسایه دانست و گفت: برخی تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود از نشان خارجی استفاده می کنند تا مردم با تصور کالای خارجی، محصولات آنان را خریداری کنند در حالی که همه ما وظیفه داریم فرهنگ مصرف کالای داخلی را نهادینه کنیم.

** وظیفه مسئولان دولتی 
لیالی با بیان رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت مصرف کالای ایرانی گفت: حضرت آیت الله خامنه ای بارها در این زمینه سخنرانی کرده اند و بسیاری از مراجع تقلید قائل به حرمت مصرف کالای خارجی در صورت تسلط دشمنان اسلام هستند.
وی به وظایف مسئولان و کارگزاران نظام نیز اشاره کرد و گفت: هیات دولت باید آیین نامه و تصویب نامه هایی را به شرکت های دولتی ابلاغ کند که این شرکت ها حق خرید اجناس خارجی ندارند و فقط در صورتی می توانند از محصولات خارجی استفاده کنند که محصول ایرانی وجود نداشته باشد.
لیالی همچنین از مسئولان و مدیران شرکت های خصوصی و همچنین مردم خواست تا در زمینه مصرف کالای ایرانی تعصب ملی داشته باشند.

http://www3.irna.ir/fa/News/82455374/
فراهنگ**1003**1027**

خبرنگار: محمدرضا جعفرملک**ا

نتشار دهنده: جواد دهقانی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ