سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تلخى این جهان شیرینى آن جهان است و شیرینى این جهان تلخى آن جهان . [نهج البلاغه]
 
شنبه 95 آذر 20 , ساعت 2:8 عصر

 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اسلامی:
تنها راه برون رفت از مشکلات معیشتی مردم تحقق اقتصاد مقاومتی است
حجت الاسلام لیالی با بیان اینکه بایستی به فرهنگ دینی، هویت دینی و نوع نگاه به مصرف در فرهنگ دینی برگردیم، گفت: کشور با مشکلاتی روبرو است که برای حل آنها چاره ای جز این نداریم که نگاهی برگرفته از تفکر دینی در قالب اقتصاد مقاومتی داشته باشیم

  

حجت الاسلام محمد علی لیالی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه بحث اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت، ابراز داشت: این بحث دارای الزاماتی است همچنین پیش زمینه‌ها و شرایطی هم دارد و راه نجات بخش وضعیت اقتصادی ما هم چاره ای جز پرداختن به اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی ادامه داد: با نهایت تأسف و تاثر باید اعلام کرد که فرهنگ حاکم بر کشور ما به ویژه فرهنگ کنونی با نگاه به اسراف، تبذیر، تجمل، گرایش به اشرافیت و عدم بهره‌وری کافی از امکانات در کشور موجود است.


حجت الاسلام لیالی با بیان اینکه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در کشور حاکم نیست، افزود: عدم حاکمیت فرهنگ اقتصاد مقاومتی و فرهنگ مدیریت مصرف به مجموعه ای از علل و عوامل برمی گردد که بخشی از آنها ممکن است به نگاه تعلیم و تربیت ما، بخشی دیگر به نظام خانواده ما و قسمتی دیگر از آن به نظام حاکمیت و حکومت ما برگردد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اسلامی عنوان کرد: پس از سال‌های جنگ تفکر حاکمیت لیبرالی، گرایش به مصرف و مصرف گرایی به صورت اختصاصی در کشور ما تبلیغ شد که این عامل مهمی در عدم گرایش نهاد خانواده، حاکمیت، حکومت و اقتصاد حاکم بر کشور به اقتصاد مقاومتی بود.

استاد دانشگاه با بیان اینکه بایستی به فرهنگ دینی، هویت دینی و نوع نگاه به مصرف در فرهنگ دینی برگردیم، اظهار داشت: کشور با مشکلات، سختی‌ها و شدائدی روبرو است که برای حل آنها چاره ای جز این نداریم که نگاهی برگرفته از تفکر دینی در قالب اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

مخالفت تفکر دینی با اسراف و تبذیر

حجت الاسلام لیالی افزود: تفکر دینی در مصرف اسراف و تبذیر را نفی می‌کند، در فرهنگ دینی توجه به قناعت و هم نوعان وجود دارد، کمک و دستگیری دیگران دارای ارزش است، در سایه فرهنگی دینی با قناعت می‌شود بخشی از زیاده‌روی‌هایی که در عرصه مصرف و مصرف گرایی وجود دارد را کنترل کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اسلامی ابراز کرد: جامعه، خانواده، حاکمیت و حکومت باید در عرصه تولید ملی و داخلی تاکید کنند و از مصرف لوازم وارداتی، فرهنگ وارداتی و اقتصاد وارداتی خود داری و جلوگیری کنند.

حجت الاسلام لیالی اظهار داشت: با توجه به وضعیت کنونی که در وضعیت تحریم قرار داریم و شرایط تحریم هم متأسفانه روز بروز سخت‌تر می‌شود، عقل، تدبیر و مدیریت در این است که به داخل توجه شود نه به خارج و با پدیده واردات بی رویه مقابله شود.

وی مقابله با پدیده بیکاری، مقابله با بسیاری از نا به هنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی، افزایش توان ملی و تولید ملی را از آثار حمایت از تولید داخلی و ملی دانست و افزود: با تحقق این آثار اقتصاد ما از آسیب پذیری نجات پیدا می‌کند؛ بنابراین در سایه پرتو اقتصاد مقاومتی، راه کارها و الزامات آن است که می‌توان به یک مدیریت صحیح در اداره جامعه رسید./875/302/ب3



لیست کل یادداشت های این وبلاگ