سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اسلام را چنان وصف کنم که کس پیش از من نکرده است . اسلام گردن نهادن است و گردن نهادن یقین داشتن ، و یقین داشتن راست انگاشتن ، و راست انگاشتن بر خود لازم ساختن ، و بر خود لازم ساختن انجام دادن ، و انجام دادن به کار نیک پرداختن . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 94 اردیبهشت 28 , ساعت 9:53 عصر

 

دیدار اعضای شورای علمی فصلنامه حکومت اسلامی با آیة الله هاشمی شاهرودی

اعضای شورای علمی فصلنامه علمی- پژوهشی حکومت اسلامی؛ وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با آیة الله سید محمود هاشمی شاهرودی؛ نایب رئیس و رئیس دبیرخانه این مجلس دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار، ابتدا آیة الله سیدهاشم حسینی بوشهری؛ کارپرداز فرهنگی مجلس خبرگان و سردبیر فصلنامه علمی- پژوهشی حکومت اسلامی ویژه فقه و اندیشه سیاسی اسلام، طی گزارشی، مراحل جذب، ارزیابی مقالات و انتشار این فصلنامه را توضیح داد و اظهار داشت: غالب نویسندگان مقالات فصلنامه حکومت اسلامی از دانش آموختگان حوزه هستند هرچند جمعی از اساتید دانشگاه نیز مقالات خود را به این مجله، ارائه می دهند که پس از ارزیابی اجمالی و تفصیلی توسط کارشناسان و کسب امتیاز لازم در فصلنامه منتشر می شود.

در ادامه، حجة الاسلام و المسلمین لیالی؛ قائم مقام سردبیر فصلنامه حکومت اسلامی، گزارشی از روند فعالیت این فصلنامه ارائه داد. وی از شمارگان و سطح استقبال مخاطبین به دلیل رویکرد علمی فصلنامه به حوزه اندیشه و فقه سیاسی اسلام در سالهای فعالیت این مجله و نیز حجم بالای مقالات دریافتی از سوی مجله حکومت اسلامی به ویژه پس از دریافت امتیاز علمی- پژوهشی این فصلنامه سخن گفت و افزود: ارتباط علمی فصلنامه با اساتید و محققان حوزه و داشگاه به عنوان نویسندگان مقالات و همچنین مخاطبین فصلنامه به ویژه پس از اخذ مجوز علمی- پژوهشی روز به روز رو به گسترش بوده و همین امر مسؤولیت دست اندرکاران این نشریه را سنگین تر می کند. از این رو از مدتها قبل تصمیم گرفته شد شورایی علمی، متشکل از نویسندگان و اساتید مرتبط با حوزه فقه و اندیشه سیاسی اسلام امر سیاست گذاری و نظارت بر محتوای مقالات دریافتی فصلنامه را بر عهده گرفته و در جلسات خود تمام مقالات را قبل از ارزیابی تفصیلی مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

سپس آیة الله شاهرودی، با ابراز خرسندی از دیدار با اعضای شورای علمی فصلنامه علمی- پژوهشی حکومت اسلامی، انتشار فصلنامه حکومت اسلامی با رویکرد فقه و اندیشه سیاسی را موجب بسط و تبیین ابعاد نظام سیاسی اسلام به ویژه ولایت فقیه در جامعه اسلامی ارزیابی نمود و تأکید کرد: نظام سیاسی اسلام، تنها منحصر در بحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی نیست، بلکه ابعاد گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز شامل می شود هر چند کار در تمام این حوزه ها بایستی مبتنی بر همان بحث ولایت فقیه و چارچوب حکومت اسلامی باشد، اما پرداختن و تبیین ابعاد گوناگون حکومت اسلامی که در واقع از آموزه های این حکومت محسوب می شوند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. لذا لازم است شورای علمی فصلنامه با شناسایی خلأ های موجود در حکومت اسلامی و سرمایه گزاری فکری و تنظیم نقشه راه، ابعاد مختلف نظام سیاسی اسلام و گستره حکومت اسلامی در بعد داخلی و بین المللی این اندیشه ناب را هرچه بیشتر تبیین و تشریح نماید. وی افزود: محور بندی هر یک از مباحث مرتبط با نظام اسلامی و حکومت اسلامی به ویژه در عصر غیبت یکی از وظایف راهبردی شورای علمی فصلنامه حکومت اسلامی است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین از ضرورت ترجمه به روز و فنی برخی مقالات فصلنامه علمی- پژوهشی حکومت اسلامی جهت ارائه به اندیشمندان جهان اسلام سخن گفت و تأکید نمود: ارائه ترجمه عربی و انگلیسی چکیده مقالات برای انتقال مفاهیم علمی اندیشه سیاسی اسلام در عرصه بین الملل از آنچنان کارایی برخوردار نیست. لذا یکی دیگر از وظایف شورای علمی و دست اندرکاران فصلنامه حکومت اسلامی، شناسایی مقالاتی است که جنبه کاربردی در جهان اسلام دارند تا با ترجمه و عرضه چنین آثاری اندیشه و فقه سیاسی اسلام بیش از پیش به مجامع علمی جهان اسلام منتقل گردد.

رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در پایان ضمن آرزوی توفیق برای اعضای این شورا و همکاران فصلنامه حکومت اسلامیافزود: نشر، تبلیغ و ترویج اندیشه سیاسی اسلام به ویژه تجربه موفق نظام ولایت فقیه در جمهوری اسلامی به شیوه علمی در سطح کشورهای دیگر علی الخصوص کشورهای اسلامی یکی از وظایف دبیرخانه مجلس خبرگان و فصلنامه علمی- پژوهشی حکومت اسلامی که وابسته به این دبیرخانه است می باشد.

http://www.rcipt.ir/

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ