سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ چیز نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، منفورتر ازبخل و بدخویی نیست که این یک، همان گونه که سرکه عسل را تباه می کند، ایمان را تباه می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 93 دی 2 , ساعت 10:18 عصر

استاد حوزه علمیه قم: 

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم مسأله وحدت حوزه و دانشگاه را از سیاست‌های حکیمانه امام خمینی(ره) خواند و گفت: مراد از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در هدف است و هدف نیز دفاع از هویت، عزت و تعالی اسلام و خدمت به تمدن و فرهنگ اسلامی و رفع نیازهای جامعه اسلامی است.

حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، استاد و محقق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بحث وحدت حوزه و دانشگاه را از سیاست‌های حکیمانه امام خمینی(ره) خواند و اظهار داشت: حوزه علمیه به عنوان نهاد سنتی آموزشی در جهان اسلام با عبور از فراز و نشیب‌های تاریخ، نماد دین، فقاهت و حکمت شیعی است.

 

حجت الاسلام محمد علی لیالی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی

وی با اشاره به سیر تکاملی حوزه‌های علمیه در هزار و چهارصد سال ابراز کرد: از حوزه علمیه قم در زمان شیخ صدوق، مکتب بغداد در زمان شیخ مفید، مکتب نجف در زمان شیخ طوسی تا زمان حال، حوزه علمیه نقش بسزایی در ساختن فرهنگ و تمدن شیعی داشته است.

 

پژوهشگر حوزه علمیه قم یادآور شد: ایجاد دانشگاه‌ها در دوران معاصر، متأثر از آشنایی با مغرب زمین بوده است که ابتدا به نام دارالفنون سپس دانش‌سرای عالی و از سال 1313 به بعد دانشگاه نام گرفت.

 

وی گفت: نظام آموزشی جدید، صنعت، معدن، پزشکی، مهندسی و بعدها علوم انسانی و اسلامی را در قالب نظام آموزش دانشگاهی در کشور عرضه کرد.

 

حجت‌الاسلام لیالی به تقابل و تضاد حوزه و دانشگاه در زمان پهلوی اشاره و تصریح کرد: از سیاست‌های حکومت پهلوی ایجاد رقابت، تضاد و تقابل میان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی وحدت و همراهی این دو سیستم آموزشی با یکدیگر از اندیشه‌های امام خمینی(ره) بود.

 

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) بدون ادغام یا حذف کردن یکی از دو نهاد آموزشی موجود، سالروز شهادت دکتر مفتح را روز  وحدت حوزه و دانشگاه نامیدند.

 

استاد حوزه علمیه قم به معنای وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: مراد از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در هدف است و هدف نیز دفاع از هویت، عزت و تعالی اسلام و خدمت به تمدن و فرهنگ اسلامی و رفع نیازهای جامعه اسلامی است.

 

حجت‌الاسلام لیالی حوزه و دانشگاه را بال‌های پرواز نظام آموزشی کشور خواند و افزود: حوزه و دانشگاه باید زیر سایه حکومت اسلامی و وحدت، در عرصه تولید علم و رفع نیازهای علمی و تکامل کشور نهایت تلاش را داشته باشتد.

http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=236517

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ