سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، بخشندگان را دوست می دارد؛ پس دوستشان بدارید و بخیلان را دشمن می دارد؛ پس دشمنشان بدارید [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
پنج شنبه 93 آبان 8 , ساعت 10:42 عصر

 

درس کربلا، درس تعامل و مذاکره بود!!!!!!

 آقای دکتر روحانی در اجتماع مردم زنجان در بیان واقعه کربلا گفت :

«درس کربلا هم، درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است. در شب تاسوعا... امام حسین علیه‌السلام خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود. امامی که آگاه است که فردا او و یارانش توسط همین عمر بن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید؛ اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و از همین‌رو در آن شب، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود. این به معنای آن نیست که امام حسین(ع) از شهادت می‌ترسید، بلکه امام حسین(ع) از شهادت استقبال هم می‌کرد اما با این حرکت خود به ما یاد داد که حتی با دشمن خود باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بداند.» (پایگاه اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور )

آنچه از این عبارت بر می آید این است که :

1-     امام حسین اهل گفتگو بود

2-     این گفتگو برای مذاکره بود

3-     این گفتگو  و مذاکره «تعامل سازنده» بود

 

چند نکته در حاشیه سخنان جناب آقای روحانی

1-     در این حاشیه نگاری ،آقای روحانی را نه رییس جمهور و نه حقوق دان و نه سرهنگ و نه سیاستمدار  ....بلکه آقای روحانی را یک روحانی (حجت الاسلام روحانی )می دانم که انشاءالله روحانی بماند


2-     آقای روحانی ،یک روحانی است که سالها نوکری خاندان اهل بیت را کرده و به این نوکری افتخار کرده است . اتفاقا روحانی خطیب و  منبری توانا و برجسته ایی بود و بعید میدانم مقام خطابه و تبلیغ و منبر را ترک و گرفتار سیاست و سیاستمداری و گفتارهای دیپلما تیک شود ! امیدواریم این خطا و اشتباه را جبران نمایید .

3-     مذاکره به معنای گفت‌وگو و سخن گفتن است «مذاکره» نشست طرفین دعوا برای حل اختلافات است و درون آن داد و ستد وجود دارد .مذاکره یعنی دادن امتیاز و گرفتن امتیاز . مذاکره برای برد - برد است و اگر برد – برد نبود لااقل باخت کمتری باشد  .

 4-     آنچه از منطق امام حسین ع آموختیم این بود که منطق امام حسین ع در کربلا منطق هدایت و هدایتگری  است و گفت وگوها و خطبه های امام حسین ع در کربلا  در مقام امامت و رهبری جامعه  و با هدف هدایت گری  است.

منابع تاریخی و نیز شیخ مفید در ارشاد بیان می کنند که ؛

در روز هشتم ماه محرم ، امام حسین(ع) به عمرسعد پیغام داد که با هم گفتگو کنند و برای این منظور خیمه‌ای تشکیل می‌شود و امام حسین(ع) و عمرسعد در داخل خیمه برای مدت طولانی به صورت غیرعلنی با هم گفتگو می‌کنند.

گفتگوی امام و عمربن سعد برای هدایت است نه معامله و تعامل !!!!

در گفت وگوی های  امام حسین علیه السلام با عمر بن سعد و دیگران مذاکره به معنای تعامل و معامله و به قول امروزی ها مفاهمه و تفاهم و برد – برد نیست .

 آیا در مذاکره امام حسین با عمر بن سعد  تعامل و معامله  سازنده وجود داشت .!!!

در مذاکره امام حسین و عمربن سعد این تعامل سازنده و گفتگو و مذاکره با عمر بن سعد چرا به نتیجه نرسید معلوم نیست  شاید آقای روحانی عمدا آن را بیان نکرد !!!!!!!!

مذاکره گاهی از ترس و ذلت و ضعف است و گاهی برای برد و باخت ، امام به دنبال برد و باخت نیست بلکه به دنبال انجام تکلیف و وظیفه است . گفت وگوی امام با دشمنان نه از سر ذلت، بلکه از سر تکلیف و عزت است.

سفارش و توصیه می کنم آقای روحانی به سخنرانی و خطابه های قبل و بعد از انقلاب در محافل حسینی بر گردد و این عبارات امام خسین را برای مردم تکرار نماید که ؛

برخی از عبارات امام حسین در طول قیام و نهضت و سخنرانی و خطبه های حضرت چنین است؛

 

-«انَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ وَ عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الْأُمَّهُ بِرَاعٍ مِثْلِ یَزِید»

 

-  «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا فَإِنَّنِی رَاحِلٌ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى‏

 - و........

تاریخ طبری، ج5، ص413؛

مقتل خوارزمی، ج1، ص245،

الفتوح، ج5، ص92؛  

ارشاد مفید، ج2،‌ص90 ، ا

للهوف فی قتلی الطفوف، ص 24 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ